.,

Hade problem med att sova så jag satt och sökte runt på internett som jag brukar göra och kom ganska snappt in på olika filmer. En av filmerna som jag hittade var " The Boy in the striped pyjamas". Jag blev tagen av handlingen och nyfiken och började kolla, jag insåg snabbt att detta inte var en vanlig, underhållande film utan en film med enorm innebörd och jag blev rörd till tårar. 

Tänkte jag skulle berätta lite om filmen och sen kanske få några av mina kära läsare intresserad av att se denna film. För det är någonting jag verkligen rekommenderar, man kan omöjligt säga i slutet av filmen att man inte känner ett hugg i hjärtat.

"Min förklaring"
(Ur ett barns syn under krig?)

Filmen utspelar sig under andra världskriget och handlar huvudsakligen om en ung pojke vid namn Bruno, 8år.
Bruno, en oskuldsfull och naiv 8-åring, tvingas utan förvarning flytta från sitt trygga hem i Berlin till den tyska landsbygden. Uttråkad och rastlös trotsar han sin mammas förbud och beger sig på upptäcksfärd i den närliggande skogen.
När han vandrar i skogen kommer han slutligen fram till ett koncentrations läger där han möter en jämn gammal pojke på andra sidan av "staketet" och en oväntad vänskap tar sin början...
Pojken i randig pyjamas (The Boy in the striped pyjamas) är baserad på John Boynes prisbelönade roman. Det är en oerhört gripande och tänkvärd film som kommer att dröja sig kvar i ditt medvetande långt efter att eftertextern slutat rulla


Ett igenkänt ansikte får ni se i filmen, om ni är som jag ett stort Harry Potter fan, är David Thewlis. Kändes tämligen konstigt att se han spela denna roll, en hård far och soldat när man är van att se han spela en sliten men snäll varulv i Harry Potter filmerna (Professor Remus J Lupin)

Som vi/jag är van vid,

Så till alla lägg denna film på minnet jag tror verklien inte att någon kommer ångra sig om man väljer att sätta sig ner och se filmen. Den kommer träffa er rakt i hjärtat. 
För er som vill ha en smak bit, början på filmen här under....








Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0